woensdag 3 februari 2010

Bibliotheek 2.0

Ik heb een artikel gelezen van Jan Klerk (Jan Tweepuntnul) met als titel : "We gaan naar de gebruiker toe. Maar waar zit de gebruiker ?"
In dit artikel wordt bekeken wie we kunnen bereiken via Web 2.0 toepassingen en hoe we dit doen. Hij stelt dat het aantal potentiële bezoekers voor een groot deel bepaald wordt door je werkgebied en dat hiervan slechts een beperkt aantal bereid zal zijn om je bibliotheekpagina te volgen.
Ik vind zijn stelling dat we ons dus eerst moeten afvragen wat we willen bereiken voor we ons op sociale netwerken gaan wagen wel heel terecht. Op dit ogenblik is er inderdaad veel éénrichtingsverkeer : wel berichtgeving maar weinig communicatie.

Ik wil hier ook nog een ander artikel vermelden dat vorige maand in Het Nieuwsblad verscheen.
Ik heb mij de afgelopen weken meer dan eens afgevraagd of men Facebook, Twitter enz. nooit eens beu wordt. Daarom viel dit artikel me op : "Neem vrij van je vrienden en ga op e-vakantie".
Meer en meer mensen en vooral studenten zweren Facebook en aanverwanten voor een tijdje af.
Volgens Dirk De Grooff, hoogleraar communicatietechnologie, zou dit te maken hebben met overdaad. Dus toch maar voorzichtig de eerste Web 2.0 stappen zetten, want inderdaad : Overdaad schaadt.

1 opmerking:

  1. Op e-vakantie, dat zou ook ont-e-en kunnen heten, naar analogie met onthaasten.

    BeantwoordenVerwijderen