zaterdag 23 januari 2010

Facebook

Facebook is "hot". Facebook is constant in het nieuws, zowel positief als negatief. Facebook is veelzijdig. Je kan er een rouwregister openen voor een verkeersslachtoffer, je medeleven betuigen maar ook een deelneemster aan een kwis tot bitch bombarderen of een nieuw benoemde kardinaal naar de hel wensen. Je kan er vrienden maken...
Ik heb op Facebook een aantal namen van familie en kennissen ingetikt en eens gekeken wat ze zoal te vertellen hebben. Je leest er de laatste nieuwtjes over relaties, zwangerschappen, werk en opmerkingen en roddels die volgens mij de vriendschap niet altijd zullen bevorderen. En dan de gebruikte taal. Een voorbeeld : "Jomo, jomo, kenda zoni gezeen". Ik denk dat dit een soort bargoens is voor "Ja maar, ja maar, ik heb dat zo niet gezegd" maar het kan ook Swahili zijn voor de soep is aangebrand.
Je voelt het misschien al komen, van mij ga je weinig berichtjes lezen op Facebook. Vraag mij om samen op een zonnig terras een lekkere trappist te gaan drinken en ik blijf misschien heel de namiddag plakken maar na een tiental minuten op Facebook heb ik vooral zin om de computer af te zetten.
Moet de bib op Facebook ? Als je ziet dat zowat alle politici op Facebook aanwezig zijn moet er toch wel wat populariteit en publiciteit te rapen vallen. De bib zou Facebook dus kunnen gebruiken om berichten en nieuwtjes te publiceren.
Aan de andere kant stel ik me de vraag of we nu in alle toepassingen tijd en werk moeten steken.
Ik merk constant dat jongeren die razendsnel kunnen SMS-en en zich bij Facebook en andere hypes als een vis in het water voelen, in de bibliotheek hulpeloos rondspartelen en met moeite een eenvoudige zoekopdracht tot een goed einde kunnen brengen, laat staan een boek op de legplank kunnen terugvinden. Ligt hier geen groter uitdaging ?

2 opmerkingen:

  1. Dank je voor deze beschouwing. Wat je laatste paragraaf betreft, vind je dan dat er meer tijd in instructie moet worden gestoken of moeten we vooral tijd spenderen aan het vereenvoudigen van onze catalogi, enz.?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moeten we kiezen voor de gulden middenweg : iets meer aandacht voor instructie (instructiefilmpjes?) en als het kan zeker niet nalaten om te vereenvoudigen.

    BeantwoordenVerwijderen