woensdag 27 januari 2010

Sociale bibliotheekcatalogi

Inbreng van de lener kan inderdaad voor een meerwaarde zorgen. Tags, opinies en commentaren zijn een hulp voor zowel bibliotheekpersoneel als voor de lezer. Ze kunnen onze "strakke" catalogus wat meer kleur geven.
Toch denk ik dat de meeste leners nog altijd de catalogus raadplegen om te kijken of de bib een boek in de collectie heeft, of het beschikbaar is en eventueel om dat boek te reserveren.
Van de tien trends zou ik dus dienstverlening naar de eerste plaats schuiven. Zorg dat de catalogus online is, dat de lener online kan verlenen en reserveren en ga dan pas kijken of je wat extra kan toevoegen.
Het zal trouwens niet zo gemakkelijk zijn om de lener voor de nieuwigheden warm te maken.
Vorig jaar hebben we onze leners de mogelijkheid geboden om een boek, CD of DVD die ze ontleend hadden aan te raden aan de andere gebruikers. Ze moesten hiervoor op een briefje de titel, de auteur en een korte commentaar invullen. We hebben hier bedroevend weinig reactie op gekregen. Ik denk dan ook niet dat het gros van onze leners zit te springen om hun ei kwijt te raken, zelfs niet langs digitale weg.

1 opmerking:

  1. Interessant wat je daar zegt over jullie experimentje. Het aantal actieve web 2.0 gebruikers is inderdaad veeleer beperkt (zelf iets inbrengen), maar hoe makkelijker het gemaakt wordt, hoe meer actie. Denk bijvoorbeeld aan de omhoog-dit-vind-ik-leuk-duimpjes op Facebook, daar wordt snel en veel op geklikt.

    BeantwoordenVerwijderen